
Een gemeente die werkt voor haar inwoners
-
Waar het belang van de inwoners voorop staat
- Wij willen dat brieven en formulieren van de gemeente voor iedereen in begrijpelijk Nederlands geschreven moeten zijn;
- Wij willen dat de fysieke en digitale dienstverlening van de gemeente van goede kwaliteit is en blijft. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt;
- Wij willen dat de ICT altijd volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen;
- Wij willen dat de gemeente samen met andere overheden samenwerkt om digitale criminaliteit zoals identiteitsfraude tegen te gaan en te bestraffen;
- Wij willen dat de onze gemeente slim samenwerkt met buurgemeenten als dit leidt tot betere oplossingen voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw -
Waar we onze krachten bundelen voor slimme oplossingen
- Wij willen het enthousiasme van de samenleving zoveel als mogelijk benutten. Daarom zitten we initiatieven van ondernemers en verenigingen zo min mogelijk in de weg met regels en vergunningen en denken we proactief mee bij een verenigingen-, ondernemers- of duurzaamheidsloket;
- Wij willen maatschappelijke initiatieven die inwoners betrekken ondersteunen;
- Wij willen dat de gemeente bij het opstellen van nieuw beleid de inwoners die dit direct raakt meteen betrekt en informeert.
-
Waar we onze krachten bundelen voor slimme oplossingen
- Aan het begin van een raadsperiode een financiƫle stresstest uit te voeren;
- Jaarlijks een heldere begroting (met een in een oogopslag versie) en jaarverslag te maken;
- Te zorgen voor een minimaal sluitende structurele begroting;
- Ervoor te zorgen dat netto schuldquote en solvabiliteit aan de minimale normen voldoen;
- De OZB in principe niet te verhogen tenzij daar onaanvaardbare bezuinigingen tegenover staan;
- De gemeentelijke leges zo veel mogelijk op kostprijs te baseren.